tiistai 26. helmikuuta 2013

Numeraalista faktaa

Sanotaan, että raskaaksi tulemisen todennäköisyys on noin 20 % yhtä kuukautiskiertoa kohti. Ja tilastojen mukaan suurin osa pariskunnista onnistuu puolen vuoden sisään, 90 % onnistuu vuoden sisään.

Minun henkilökohtainen tilastoni näyttää aika toisenlaiselta.

En ole kuulunut tuohon puolen vuoden sisään onnistuneiden joukkoon. Enkä myöskään ole ollut tuon 90 % porukassa esikoista tehdessäni (aikaa kului vuosi ja kolme kuukautta) enkä toista yrittäessäni (aikaa on tähän mennessä kulunut yksi vuosi ja yksi kuukausi).

Ja kuinka ollakaan, tuo 20 % todennäköisyys kiertoa kohden ei myöskään päde minun kohdallani. Olen elämässäni käyttänyt yhteensä 25 kiertoa raskaaksi tulemisen yrittämiseen. Yhdessä niistä olen tullut raskaaksi. Voisi siis pikaisella laskutoimituksella todeta, että tähän astinen raskaaksitulotodennäkisyyteni on 4 %.

Joku voisi kysyä nyt, että miksi tällaisia laskeskelet. Johon voin todeta, että tässä odotusta odotellessani voin käyttää aikaani ja purkaa mahouden aiheuttamaa turhautuneisuutta vaikkapa tällaisiin turhuuksiin.

Yksityisellä klinikalla, jossa käymme IUI-hoidoissa (tai ainakin kävisimme, elleivät ne aina syystä tai toisesta peruuntuisi) sanottiin, että joka kolmas pari on raskaana kolmen IUI:n jälkeen. Ei mitenkään hirveän lohdullinen tilasto. Ja mitäpä tuolla on väliä, kun tilastot eivät minun kohdallani päde kuitenkaan, M.O.T. Mutta jotakin pitää silti yrittää tehdä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti