tiistai 30. huhtikuuta 2013

Sumussa

En ole kirjoittanut vähään aikaan. Se on vain hyvä asia, se kertoo siitä, että olen saanut siirrettyä ajatuksiani edes jossain määrin muualle. Olen onnistunut löytämään lääkkeen tähän masentuneeseen oloon, minkä lapsenteon vaikeus on minulle viime kuukausina aiheuttanut. Olen ruvennut lukemaan kirjoja suunnilleen kaiken vapaa-aikani. Siitä on tullut minulle huumetta ja todellisuuspakoa, jotain jota nyt tarvitsen pitääkseni pääni koossa.

Hoitojen suhteen tilanne on nyt se, että olen aloittanut IVF:ään valmistelevat lääkkeet nenäsumutteen muodossa. Sumut pitävät (valitettavasti) huolen siitä, ettei totuus - eli lähestyvä hoito - pääse unohtumaan, koska sumuttelua pitää harrastaa neljä kertaa päivässä. Ja kärsiä kokopäiväisesti siitä, että nenäontelosta valuu suuhuun pahanmakuista ainetta. Hajamielisenä ihmisenä joudun pitämään tukkimiehen kirjanpitoa lääkkeen ottamisesta, ettei se unohtuisi tai tulisi vahingossa otettua tuplana. Tämän lääkkeen kanssa pitäisi nyt elää toista kuukautta.

Olen ruvennut vaivaamaan päätäni sellaisella mahdollisuudella, että entä jos tulenkin ennen IVF:ää raskaaksi. Mikä on toki täysin mahdollista. Olen kuvitellut sellaista karmeaa tapahtumaketjua, että saan positiivisen tuloksen raskaustestiin, lopetan IVF:ään valmistelevat lääkkeet jolloin IVF tietysti peruuntuu, raskaus menee kesken ja minulle jää sellainen tulos käteen, että en ole raskaana enkä myöskään pääse IVF:ään. Syyttelisin itseäni siitä, että pilasin kaiken antamalla raskauden alkamiselle mahdollisuuden tässä kierrossa, jossa jo aloiteltiin valmistautumista IVF:ään. Ensimmäistä kertaa toivon, että en olisi raskaana. Kuinka kieroa ajattelua! Nimenomaan raskautta tässä kuitenkin ollaan tavoittelemassa.

Tai voihan käydä niinkin, että tulen raskaaksi, ja en menetä lasta. Saan iloita siitä, että vältin IVF:ään joutumisen viime tipassa ja unelmani toteutui.

Tai sitten voi käydä niin, että en tullut tässäkään kierrossa raskaaksi. Ja tämähän on se todennäköisin skenaario. Takana on 15 negatiiviseen tulokseen päättynyttä yrityskiertoa, miksipä raskaus juuri nyt suostuisi alkamaan?


1 kommentti: